
28 ספט מהם ברגים תעופתיים ומדוע משתמשים בהם באיירוולף
במערכות תעופה ובכלים שלנו בפרט, גם רכיב קטן כמו בורג הוא קריטי לשלמות המבנה, לחוזקו, עמידותו ולמידת ההגנה שהמסגרת נותנת לטייס. לכן הכלים שלנו בנויים עם ברגים תקניים הנקראים AN, כדוגמת AN-4 ו AN-5, ולא בברגים “רגילים” מתעשיות אחרות.
AN – Air Force–Navy Standard
אין להרכיב ברגים לא תקניים בכלי טיס, זה עלול להסתיים באסון!
1. חומר ייעודי – חוזק וגמישות
ברגים תקניים כמו ברגי AN הנמצאים בשימוש בכלי חברת פאורשוט, עשויים סגסוגת פלדה באיכות גבוהה (4037 או 8740). הם עוברים טיפול תרמי וציפוי קדמיום לפי תקנים צבאיים/אוויריים (למשל QQ-P-416A).
השילוב הזה מקנה להם:
· חוזק מתיחה וגזירה גבוה – עמידות גבוהה בהרבה מבורג רגיל.
· גמישות מבוקרת – הבורג מתעוות קלות תחת עומס/רטט או כיפוף במקום להישבר, דבר חשוב במיוחד במטוס שחווה שינויי עומסים, נחיתות קשות ורטט מתמשך.
גמישות גם במצב תאונה
במצב של תאונה, הבורג האלסטי יכול להתכופף ולהישאר “תפוס”, להחזיק את המבנה, ובכך לעכב התפרקות מיידית של השלדה, לספוג אנרגיה ולפזר אותה על פני שטח רחב יותר. לעומתו, בורג שביר יישבר מיידית ויאבד את החיבור הקריטי.
2. אורך התבריג – מניעת שחיקה
לברגים תעופתיים יש שוק חלק וההברגה מתחילה רק מעבר לצינורות/מחברים אותם מחזיק הבורג.
בתמונה הבאה מודגם כיצד ההברגה נמצאת כולה מחוץ לבראקט (מחבר). קנה הבורג החלק הוא היחידי שנוגע בחלק אותו הוא מחזיק.
זה מבטיח:
· שאין הברגה בתוך הקדח או בחלק אותו הבורג מחזיק ובכך נמנעת שחיקה ע”י התבריג של דפנות הקדח בזמן רעידות של הכלי.
· חלוקת עומס נכונה – העומס פועל על השוק החלק, החזק, ולא על איזור שיני ההברגה החלש יותר.
נקודה נוספת חשובה היא שאיזור ההברגה עובר עיבוד וקוטרו קטן יותר מאשר קנה הבורג מה שבנוסף להברגה, גורם לאיזור זה להיות חלש יותר מהקנה.
אורך התבריג בברגים אלה הוא חצי אינטש. לא תמצאו אותם בחנויות רגילות בארץ אלא רק בהזמנה מיוחדת מחנויות תעופה בחו”ל. הברגים שתמצאו בארץ נראים דומים בצורה ובצבע, אך לא בטוח שהם עומדים באותם תקנים והם עם הברגה ארוכה יותר אשר לאורך זמן תשחק את הקדח בחלקי הכלי מבפנים.
שימו לב ששימוש בבורג עם הברגה ארוכה ואז חיתוך של יתרת ההברגה עם דיסק גם כן מאד לא מומלץ משום שהחיתוך יפגע בתכונות הבורג ויחליש אותו.
3. תקינה ובקרת איכות
ברגי AN מיוצרים לפי תקנים מחמירים של חיל האוויר והצי האמריקאי (Air Force–Navy).
בקטלוגים של אתרים תעופתיים כדוגמת Aircraft Spruce מופיעים נתוני חוזק מינימום (למשל 125,000 PSI מתיחה), סוג הציפוי, אם השוק או הראש קדוחים עבור פין בטיחות או חוט אבטחה, וכל הסימונים הנדרשים לזיהוי.
4. איך מפרשים את שם הבורג – לדוגמה AN-4-24A
הסימון של הברגים בנוי לפי שיטה ברורה:
· AN = Air Force–Navy Standard – תקן צבאי אמריקאי ותעופתי.
· המספר שאחרי AN – קוטר השוק באינצ’ים / 16. לדוגמה:
AN3 = קוטר 3/16 אינץ
AN4 = קוטר 4/16 = ¼ אינץ
AN5 = קוטר 5/16 אינץ
· המספר אחרי המקף = אורך הבורג, בדרך כלל נמדד מהתחתית של הראש ועד קצה השוק, באינצ’ים/חלקי אינץ
· אותיות נוספות (A, H, DD) וכו = תכונות מיוחדות:
A = שוק לא קדוח (Undrilled Shank)
H = ראש עם קדח (Drilled Head) לחוט אבטחה
לדוגמה AN-4-24A = בורג תעופתי בקוטר ¼ אינץ’ (4/16), אורך 24, ושוק לא קדח.
לוח למדידת עובי ואורך הברגים
5. סיכום
העדפת ברגים תעופתיים AN על פני ברגים רגילים נובעת משילוב של:
· חומר חזק וגמיש העומד בתקנים תעופתיים.
· תכנון ייעודי של שוק חלק והברגה קצרה למניעת שחיקת חלקים מוחזקים.
· תקינה מחמירה ואפשרות לזהות ולבדוק כל בורג.
· סימון ברור המאפשר לבחור בדיוק את הקוטר, האורך והמאפיינים הנדרשים.
כל אלה מבטיחים שהחיבור המבני בכלים שלנו יהיה בטוח, עמיד וניתן לתחזוקה לאורך שנים – ואף יתרום לעמידות המבנה במצב תאונה.
Sorry, the comment form is closed at this time.