המנוע הנפוץ ביותר בשימוש בתעופה הקלה וגם על ידי רבים מהמצנחים הממונעים הגלגלים הוא הרוטקס 912.
מנוע זה מאד אמין, חזק ובעל הסטוריה ארוכה של בטיחות.
להלן נתוני היצרן עבור מנוע רוטאקס 912 ULS – 100 כ”ס
- מנוע 4 פעימות שפותח במיוחד לתחום התעופה
- ארבע בוכנות אופקיות במבנה בוקסר עם שני קרבורטורים
- קרור אויר לצילינדרים ומים לראש מנוע עם משאבה פנימית
- שימון עוקה יבשה עם משאווה נפרדת ומיכל שמן חיצוני
- 8 שסתומים מופעלים אוטומטית
- משאוות דלק אינטגראלית פולסים דיאפרגמה
- הנעה חשמלית
- פועל על דלק רכבים באוקטן 91 ומעלה
- זמן בין אוברולים – 2000 שעות לפי המלצת יצרן
ביצועים | כח מקסימלי (עד 5 דקות) | 100 כ”ס ב 5800 סל”ד |
| כח מקסימלי לאורך זמן | 95 כ”ס ב 5500 סל”ד |
| סלד סרק מינימלי | 1400 סל”ד |
תא שריפה | נפח מנוע | 1352 סמ”ק |
| יחס דחיסה | 1:10.5 |
משקל | מנוע עם קרבורטור | 56.6 ק”ג |
| משקל כולל | 63.8 ק”ג |
מגבלות | CHT –טמפ ראש מנוע – מקס | 135 C, 275 F |
| EGT – טמפ אגזוז – מקס | 880 C, 1616 F |
| Collant – טמפ נוזל קרור – מקס | 120 C, 248 F |
| לחץ שמן – מקסימלי | 7 בר, 101.5 PSI |
| לחץ שמן – מינימאלי | 0.8 בר, 11.6 PSI (סלד מתחת 3500) |
| לחץ שמן – עבודה | 2-5 בר, 29-72.5 PSI (סלד מעל 3500) |
| טמפ’ שמן – מקסימום | 130 C, 266 F |
| טמפ’ שמן – מינימום | 50 C, 122 F |
| טמפ’ שמן – עבודה | 90-110 C, 190-230 F |
– שמן מנוע
כמות שמן המנוע
– בדיקת הצתות ומגנטואים
סלד לבדיקה | ירידת סלד | הפרש מירבי |
4000 | מקס-500, רגיל-50-100 | 150 |
– מצתים (פלאגים)
הפלאגים הנפוצים בשימוש למנוע הרוטקס 912 ULS עם 100 כ”ס הם של NGK מדגם DCPR8E.
למנוע ה 80 כ”ס יש להשתמש ב NGP מדגם DCPR7E.
בעת החלפת פלאגים, יש לוודא עם כלי יעודי (Feeler gauge) שמרווח האוויר של הפלאג הוא 0.6 מ”מ בדיוק. מרווח זה מתאים למנוע הספציפי הזה ולא לכל מנוע אחר.
מרווח אויר לא נכון עשוי לגרום לפיספוסי הצתה, אובדן כח, ליכלוך המצת, עליה בצריכת דלק ובלאי מואץ למצת.
יש לשים לב שבמנועים חדשים שיוצרו החל מאמצע שנת 2017, יש שינוי במצתים ומעתה יהיה ניתן להשתמש רק במקוריים של רוטקס. החיבור שלהם למערכת ההצתה שונה ומצתי ה NGK לא יתאימו יותר.
טיפולים, הסברים ושאר מסמכים רלוונטיים
לינק מתוך אתר רוטקס בו מרוכז החומר שנוגע למנועים שלנו – https://www.rotax-owner.com/en/support-topmenu/engine-manuals
- Operators Manual – ספר תפעול
- Illustrated Parts Catalog – כל חלקי המנוע
- Maintenance Manual – ספר אחזקה – איזה טיפולים, מתי ומה לעשות2
Sorry, the comment form is closed at this time.