תגובת בהלה בטיסה

23 ינו תגובת בהלה בטיסה

תאונות קטלניות בתעופה נובעות לרוב מתגובות לא הולמות לאירועים בלתי צפויים. בני אדם נתונים ל”תגובת בהלה” כאשר הם מתמודדים עם מצבי חירום בלתי צפויים ועלולים לעכב פעולה או ליזום פעולה בלתי רצונית כתגובה למצב החירום. אימון והכנה לקראת מצבי חירום יכולים לצמצם את זמן “תגובת הבהלה” ולקדם תגובות אפקטיביות ונכונות יותר.

אל תיתפס בהפתעה

אובדן שליטה במטוס הוא גורם שכיח בתאונות שהיו נמנעות אילו טייסים היו שומרים על שליטה לאורך כל החירום. בחלק מהמקרים, מיומנות וידע הטייס לא היו מפותחים מספיק כדי להתכונן למצב החירום, אך במקרים אחרים, תגובה לא הולמת ראשונית היא זו שהחלה שרשרת אירועים שהובילה בסופו של דבר לאסון.

כמה דוגמאות לאירועים בלתי צפויים במהלך טיסה שעלולים לצוץ ולגרום למצב חירום (או תאונה אם האירוע לא מנוהל כראוי) כוללות:

  • קשר במיתרים במהלך ההנפה וההמראה
  • סטיית מצנח לצדדים בריצת ההמראה
  • אובדן שליטה כיוונית בהמראה או בנחיתה
  • אובדן כח חלקי/מלא בהמראה או במהלך הטיסה

אימון ותכנון למקרי חירום – במקרים רבים, טייסים אינם בוחנים עצמם ואינם מתרגלים כיצד הם יתמודדו באירועים בלתי צפויים או בחרומים, אלא במהלך הקורס או באימונים מיוחדים עם מדריך.

הדמיה ותרגול מביטחון הכיסא (Chair Flying)

אירועים בלתי צפויים, במיוחד אלה המתרחשים קרוב לקרקע, דורשים פעולה מהירה ומתאימה. הסיכויים לסוף טוב משתפרים במידה ניכרת אם התגובה לאירוע בלתי צפוי תהיה צפויה ותתורגל מבעוד מועד.

שב על הכיסא האהוב עליך בבית. סקור את תרחישי ה”מה אם…” בראשך והתאמן במעין דמיון מודרך, מה היית עושה אם אירועים מסוימים יפתיעו אותך. יתרה מכך, לאחר שדמיינת את תחילתה של בעיה, אמור בקול רם מה תעשה ולאחר מכן הושט יד/רגל ודמיין נגיעה בידית/כפתור אותם תכננת לתפעל זה עתה. תרגילים מנטליים כמו זה, בסביבה לא מלחיצה (הכיסא האהוב עליך בבית!) יעזרו לך לפתח דרך פעולה מתוכננת מראש ולבדוק את השליטה שלך ברשימת הפעולות הנדרשות.

כמובן, למען ריאליזם נוסף, אתה יכול גם לנסות את אותם תרגילים כשאתה יושב בכלי שלך. ואם אתה מוכן לבחון את הנהלים החדשים ו/או המתוקנים שלך, שקול להיפגש עם מדריך טיסה ולתרגל אותם בטיסת אימון.

“החומר הנכון”

המשמעת והיכולת לתכנן לתוצאות חיוביות (כדוגמת אחלה המראה) וגם לתוצאות רעות (כדוגמת סטיה חריפה), היא אחד המרכיבים החשובים ביותר בתמהיל המסתורי המרכיב את “החומר הנכון” להיות טייס. עבור טייס טוב, “החומר הנכון” כולל הכשרה מוצקה, תרגולים קבועים, ושאיפה למיומנות ולשלמות בכל טיסה.

זה כולל הבנת מערכות הבקאי שלך – כיצד הן פועלות, כיצד הן נכשלות וכיצד התקלות הללו עלולות להשפיע על הטיסה.


תורגם והותאם לבקאי מתוך מאמר של ה FAA האמריקאי:

The Startle Response. #FlySafe GA Safety Enhancement Topic | by FAA Safety Briefing | Cleared for Takeoff | Jan, 2022 | Medium

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות